Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

Praca

Własna działalność

Wybierając drogę kariery zawodowej wielu z nas wychodzi z zamiarem założenia swojej firmy. Posiadanie własnej firmy ma wiele plusów: pracujemy sami dla siebie, nie na tych, którzy są nad nami, zyskujemy możliwość podejmowania własnych decyzji, kierowania rozwojem firmy, doboru odpowiadających nam współpracowników i podwładnych. Jak to się mówi: „sami sobie jesteśmy szefami”.

Lecz wiąże się z tym również wiele większych lub mniejszych trudności i ogólnie negatywnych aspektów, między innymi musimy sami ponosić wszelkie koszty, sami pokrywać ewentualne straty, do tego dochodzi również „papierkowa robota”, która dla wielu z nas jest czarną magią no i znienawidzone przez wszystkich podatki, w których też nie zawsze jesteśmy rozeznani. Celem tego tekstu jest właśnie przybliżenie chociaż części z formalności, które czekają tych z nas, którzy mają w planach zakładanie firmy.

Rejestracja firmy krok po kroku

Pierwszą czynnością, którą musimy wykonać, jest rejestracja firmy. Nie kojarzy się to specjalnie dobrze, ale nie ma powodu do obaw - w roku 2012 Rząd dokonał wielu udogodnień w tej sprawie. Wszystko, co musisz zrobić, to kolejno:

1. Mieć pomysł (Czym miała by się zajmować firma i jakie ma w tej branży szanse na powodzenie?)
2. Wybrać formę działalności (Jaka będzie forma prawna działalności dla firmy?)
3. Zgłosić ją do Ewidencji Działalności Gospodarczej (Rejestracji Urząd dokonuje na wniosek zainteresowanego w oparciu o formularz CEIDG-1.)
4. Zarejestrować działalność w Urzędzie Statystycznym (Aby otrzymać numer REGON.)
5. Przygotować pieczątkę firmową (Na pieczątce powinny znaleźć się następujące informacje: pełna nazwa firmy, siedziba, oraz numer REGON.)
6. Założyć firmowe konto (Dokonując wyboru banku dla swojego przedsiębiorstwa, zwróć nadzwyczajną uwagę na wydatki stałe związane z prowadzeniem rachunku firmowego, koszty przelewów do US i ZUS, opcję obsługi konta przez Internet, oraz rozmieszczenie bankomatów.)
7. Zarejestrować firmę w Urzędzie Skarbowym (W tej chwili zgłoszenie do Urzędu Skarbowego wraz z selekcją formy opodatkowania następuje w oparciu o zgłoszenie w ramach CEIDG-1 - i składane jest drogą internetową.)
8. Zarejestrować firmę w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (Zgłoszenie do ZUS następuje również w oparciu o wniosek CEIDG-1. Należy jednak zgłosić pracowników i osoby współpracujące do ubezpieczenia w terminie 7 dni od ich przyjęcia do pracy.)
9. Zgłosić działalność w innych urzędach związanych z rejestracją firmy (Zatrudniając pracownika należy w ciągu 14 dni powiadomić o tym Państwową Inspekcję Pracy. Gdy planuje się otworzyć na przykład gabinet kosmetyczny lub sklep spożywczy, odbioru miejsca wykonywania działalności musi dokonać również Sanepid.)
10. Zaprojektować firmowe logo oraz stronę internetową.

Składki ZUS

Kolejną niepokojącą kwestią są składki ZUS, które są znaczącym, comiesięcznym wydatkiem. Dobra wiadomość jest taka, że osoby, które dopiero co zakładają działalność gospodarczą przez pierwsze 24 miesiące prowadzenia działalności mogą odprowadzać niższe składki na ubezpieczenia społeczne.Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w tym wypadku stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jadnakże niż 30 procent kwoty minimalnego wynagrodzenia wynoszącego 1500 zł (w 2012 roku jest to kwota 450 PLN). Oznacza to, że w 2012 roku każdego miesiąca do ZUS na ubezpieczenia społeczne będziemy musieli przekazywać 142,38 PLN. Poza tym, oprócz składek na ubezpieczenia społeczne, każdy przedsiębiorca  ma obowiązek opłacać składki na ubezpieczenie zdrowotne. Łączna kwota ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego przez pierwsze 24 miesiące to 396,93 PLN. Zatrudniając pracowników musimy też pamiętać o ZUS RMUA, czyli imiennym raporcie miesięcznym dla osoby ubezpieczonej (naszego pracownika, za którego odprowadzamy składki). Od 1 stycznia 2012 roku jesteśmy zobowiązani przekazywać taki raport pracownikowi raz do roku.

Zawieszenie działalności

Chwilowy biznesowy impas - to problem, z którym nierzadko zmierzyć musi się polski przedsiębiorca. Co należy zrobić, jeśli nasza firma nie przynosi pożądanych profitów? Działalność zawiesić można na jakiś czas, poczekać ,aż sytuacja na rynku się poprawi. Firmę można zawiesić na czas od 30 dni do 24 miesięcy. Gdzie uregulować formalności? Działalności zapisane w Krajowym Rejestrze Sądowym składają wnioski o zawieszenie działalności gospodarczej w sądzie rejestrowym. Natomiast osoby fizyczne składają podobny wniosek do Ewidencji Działalności Gospodarczej. Lecz, nie każda firma ma taką możliwość. Może tego dokonać tylko osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą (jednoosobowa firma) jak również fundacje, spółka czy wszyscy wspólnicy spółki cywilnej, o ile nie zatrudniają żadnych pracowników.