Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

Praca

Choroby zawodowe, wypadki przy pracy i zwolnienia grupowe - uzupełnij wiedzę na temat Twoich praw!

Za chorobę zawodową uważa się chorobę przedstawioną w rozporządzeniu Rady Ministrów.

Choroba zawodowa to m.in. pylica płuc, zatrucie substancją chemiczną, astma oskrzelowa, choroba popromienna, przewlekłe choroby układu ruchu, zespół cieśni w obrębie nadgarstka, ubytek słuchu spowodowany hałasem, gorączka metaliczna.
Ogólnie choroby zawodowe można opisać jako choroby, które powstały wskutek wpływu czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy.


Powstają najczęściej podczas stałego przebywania w niedogodnej pozycji ciała, regularnego wykonywania forsownych czynności lub ciągłego przebywania w środowisku zawierającym czynniki szkodliwe dla zdrowia.

Zgłoszenie podejrzenia choroby zawodowej pracownika lub byłego pracownika oraz jej rozpoznanie powinno nastąpić w trakcie jego zatrudnienia w narażeniu zawodowym lub po zakończeniu pracy w tym środowisku.

Z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej możemy wystąpić o świadczenia takie jak: zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne, rentę z tytułu niezdolności do pracy, w tym renta szkoleniowa, dodatek pielęgnacyjny, pokrycie kosztów leczenia z zakresu stomatologii i szczepień ochronnych bądź zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne w zakresie określonym ustawą.

Wypadkiem przy pracy jest nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą. Bezpośrednio po otrzymaniu informacji o zaistniałym wypadku pracodawca jest zobowiązany do powołania zespołu powypadkowego, który natychmiastowo powinien przystąpić do ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku. Powołana grupa ustala również czy do wypadku doszło w związku z wykonywaną pracą i przedstawia umowny czas pracy danego pracownika. Ubezpieczonemu, który wskutek wypadku przy pracy doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, przysługuje jednorazowe odszkodowanie lub renta. Przy ustalaniu podstawy wymiaru renty z tytułu niezdolności do pracy stosuje się przepisy art. 15 ustawy emerytalnej. W tej ustawie znajdziemy również informację dotyczącą podstawy wymiaru emerytury.

Firmy zatrudniające co najmniej 20 osób nie mogą zwolnić pracowników, wręczając im wprost wypowiedzenia, jeśli przyczyna redukcji leży po stronie pracodawcy.

Zanim to nastąpi, pracodawca musi przeprowadzić procedurę przewidzianą w ustawie o zwolnieniach grupowych. Pracownicy korzystają wtedy z praw jakie niosą zwolnienia grupowe.

Przedsiębiorcy rozwiązujący umowę o pracę z pracownikami, w czasie zwolnień grupowych, muszą wypłacić im odprawę pieniężną. Odprawa wypłacana może być z puli przeznaczonej na fundusz świadczeń socjalnych. Pracodawca musi również uregulować wszelkie inne płatności takie jak np. wynagrodzenie za przepracowane godziny nadliczbowe oraz za niewykorzystany urlop.

Zachęcamy do zapoznania się z serwisem: praca kadry.